Een vol stroomnet: hoe zit het in Weert?
Netcongestie
Je hebt het misschien in het nieuws al wel eens voorbij horen komen: het stroomnet in Nederland is vol. Dat komt omdat we steeds meer stroom gebruiken en steeds vaker op hetzelfde moment. Er wordt hard gewerkt om het stroomnet te vergroten, maar dat is een enorme klus. We vertellen je graag wat er in de gemeente Weert al wordt gedaan aan het volle stroomnet én wat je zelf kan doen om de piekmomenten op het stroomnet te voorkomen.
Wat is er aan de hand?
Het stroomnet is vol. Dit noemen we ook wel ‘netcongestie’. Daarmee bedoelen we dat de stroomkabels en andere onderdelen van het stroomnet aan hun maximale capaciteit zitten en er niet meer elektriciteit door de kabels past. Bijvoorbeeld voor een nieuw bedrijf, een school of nieuwe woonwijk.
Dit komt doordat we steeds meer op dezelfde momenten veel stroom gebruiken, waardoor het stroomnet vol raakt. Huishoudens hebben bijvoorbeeld een elektrische auto, koken elektrisch, hebben meer elektrische apparaten en/of verwarmen het huis met een warmtepomp. En bedrijven hebben bijvoorbeeld koelingen, elektrische vrachtwagens of bestelbusjes, maar ook verlichting en computers verbruiken veel stroom.
We wekken in Weert veel energie lokaal en duurzaam op. Dat ontlast het stroomnet. Maar ook in Weert kan het in de toekomst zo zijn dat het netwerk van kabels en stations de grote hoeveelheden stroom niet aan kan. Er ontstaat dan file op het net. Dit zal op het laagspanningsnet vooral op piekmomenten gebeuren, tussen 16 en 21 uur.
Het hoog- en middenspanningsnet wordt gebruikt door bedrijven die veel stroom nodig hebben. Dat net zit in onze gemeente bijna vol. Dat betekent dat bedrijven en organisaties die nieuw zijn of meer stroom willen gebruiken op een wachtlijst komen. Het kan jaren duren voordat zij kunnen aansluiten op het stroomnet. Huizen, kleine bedrijven en maatschappelijke instellingen zijn aangesloten op het laagspanningsnet. Ook dit net raakt steeds voller. Hier moeten we rekening mee houden wanneer we bijvoorbeeld nieuwbouwwijken plannen.
Hoe lossen we het probleem op?
Natuurlijk willen we dat er altijd voldoende stroom geleverd kan worden. Daarom werken we samen met de netbeheerder en omliggende gemeenten om het stroomnet zo snel mogelijk te vergroten en uit te breiden. Er zijn veel werkzaamheden nodig om dit voor elkaar te krijgen. In verschillende wijken moeten er bijvoorbeeld straten worden opengemaakt om dikkere kabels te leggen. En er moeten bijvoorbeeld elektriciteitskastjes geplaatst worden. De komende jaren zijn we hier in Weert mee bezig.
Het vergroten en uitbreiden van het net is alleen niet voldoende. Daarom moeten we het stroomnet ook slimmer gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door minder stroom te gebruiken. Vooral tijdens de ‘spitsmomenten’ tussen 16 en 21 uur. Daar kunnen we allemaal bij helpen. Bijvoorbeeld door te isoleren en door afspraken tussen bedrijven over wie wanneer veel stroom gebruikt. Of door bijvoorbeeld apparaten en systemen zo in te stellen dat ze automatisch hun stroomverbruik afstemmen op de capaciteit van het stroomnet.
Wat kun je zelf doen tegen het volle stroomnet?
We moeten zorgen dat we verspreid over de dag stroom gebruiken, in plaats van dat we dit allemaal op hetzelfde moment doen. Zo kan jij helpen om het volle net op piekmomenten zoveel mogelijk te voorkomen:
Energie besparen is altijd een goed idee. Via Warm Wonen in Weert kun je gratis een energiecoach uitnodigen die samen met jou door je huis gaat om te kijken waar je energie kunt besparen. Kleine maatregelen werken ook: draai LED-lampen in, zet apparaten die je niet gebruikt helemaal uit en doe lampen uit in kamers waar je niet meer hoeft te zijn.
Verbruik - als dat kan – zo min mogelijk stroom tussen 16 en 21 uur. Zet bijvoorbeeld je wasmachine of vaatwasmachine en andere elektrische apparaten aan vóór 16 uur, of ná 21 uur.
Voor mensen met een elektrische auto: laad je auto bijvoorbeeld ’s nachts, in plaats van tussen 16 en 21 uur. Ook als het zonnig weer is en zonnepanelen in de wijk veel stroom produceren, is het een goed moment om te laden.
Denk je dat er spanningsproblemen zijn?
Valt de omvormer van je zonnepanelen uit op zonnige dagen? Dan zijn er misschien spanningsproblemen door een piekbelasting op het net. Op de website van Enexis controleer je of er inderdaad spanningsproblemen zijn.